Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
Lecząc się w przychodni czy szpitalu, potwierdzasz ubezpieczenie w systemie eWUŚ. Wystarczy do tego Twój PESEL i dowód osobisty. Status swojego ubezpieczenia możesz też sprawdzić w domu. Wystarczy, że założysz osobiste konto w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta (zip.nfz.gov.pl).
Aby ułatwić studentom poruszanie się po systemie ochrony zdrowia NFZ Mazowsze rozpoczyna akcję edukacyjną „eWUŚ radzi”. W jej ramach studenci mogą założyć konto w ZIP na uczelni, a wszelkie wątpliwości związane ze statusem ubezpieczenia wyjaśnić z pracownikami NFZ. Uczelnie chętne do włączenia się do akcji prosimy o kontakt pod numerem: (22) 572 80 40.
Co zrobić, gdy eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń?
Jeżeli wiesz, że takie prawo posiadasz, w przychodniu lub szpitalu będziesz musiał okazać dokument potwierdzający ten fakt albo złożyć oświadczenie. Jeśli złożysz nieprawdziwe oświadczenie, zostaniesz obciążony kosztami udzielonych Ci świadczeń opieki zdrowotnej. Dlatego, żeby uniknąć problemu, pamiętaj - jeżeli studiujesz, żeby mieć prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, musisz być zgłoszony do ubezpieczenia.
Kto może zgłosić Cię do ubezpieczenia?
Twoi rodzice lub opiekunowie mogą zgłosić Cię jako członka rodziny do 26 roku życia. Jeżeli ukończyłeś już 26 lat i nie jesteś objęty ubezpieczeniem z innego tytułu, do ubezpieczenia może zgłosić Cię Twoja uczelnia.
Ważne! Jeżeli byłeś zgłoszony do ubezpieczenia, ale jednocześnie pracowałeś podczas nauki, np. w czasie wakacji w ramach umowy o pracę, kiedy zakończysz pracę, zostaniesz wyrejestrowany z ubezpieczenia. W takim przypadku, żeby korzystać ze świadczeń zdrowotnych, musisz zostać ponownie do niego zgłoszony.
Twoje prawo do świadczeń wygaśnie także w przypadku, gdy rodzice, którzy zgłosili Cię do ubezpieczenia zmienią pracę i nie zgłoszą Cię u nowego pracodawcy. Przypomnij im wtedy, żeby uczynili to ponownie. Mogą zgłosić Cię oboje jednocześnie. Unikniesz wtedy problemów, gdy np. jeden z rodziców starci uprawnienia.
Jeżeli ukończyłeś studia albo zostałeś skreślony z listy studentów, a jeszcze nie pracujesz i nie zostałeś zgłoszony do ubezpieczenia, nie martw się! Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej w ramach NFZ masz jeszcze przez 4 miesiące.
Uwaga! Jeśli żaden z Twoich rodziców nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego w Polsce albo innym kraju UE lub nie jest osobą uprawnioną do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie innych przepisów prawa, do ubezpieczenia zdrowotnego mogą Cię także zgłosić ubezpieczeni w Polsce babcia albo dziadek.
Kto jest członkiem rodziny osoby ubezpieczonej?
Co to jest eWUŚ?
eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system umożliwiający natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Informacje zgromadzone w systemie eWUŚ są aktualizowane codziennie wg danych otrzymywanych m.in. z ZUS i KRUS i przedstawiają stan uprawnień pacjenta w dniu, w którym dokonano sprawdzenia.
Jak to działa?
Po 1 stycznia 2013 r. wystarczy, że podasz w rejestracji swój numer PESEL i potwierdzisz swoją tożsamość jednym z wymienionych dokumentów: dowodem osobistym, paszportem albo prawem jazdy, a w przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym, do ukończenia 18. roku życia - aktualną legitymacja szkolną.
Po potwierdzeniu Twojej tożsamości numer pesel zostaje wprowadzony do systemu eWUŚ.
System eWUŚ na podstawie danych zawartych w bazie Centralnego Wykazu Ubezpieczonych wyświetla następujące informacje:
NFZ potwierdza w danym dniu prawo pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej ☺
Świadczeniodawca powinien zrealizować świadczenie zgodnie z warunkami umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Czerwony ekran to informacja, że NFZ w tym dniu nie potwierdza Twoich uprawnień do uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej.
Jeżeli NFZ nie potwierdził twoich uprawnień, a wiesz, że masz do nich prawo, możesz je potwierdzić poprzez:
Więcej na temat eWUŚ
Świadczeniodawcy posiadający aktualnie obowiązujące umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, podpisane z Mazowieckim Oddziałem Wojewódzkim NFZ, mogą ubiegać się o dostęp do systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ).
Warunkiem dostępu do systemu eWUŚ jest złożenie wniosku.
Skrócony opis postępowania dotyczący uzyskania dostępu do systemu eWUŚ:
Świadczeniodawca powinien przechowywać wypełnione upoważnienia i oświadczenia administratorów i operatorów (wzory dokumentów zawiera załącznik do regulaminu korzystania z systemu eWUŚ).
Uprawnienia do potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej w systemie eWUŚ mogą być weryfikowane m.in. poprzez przeglądarkę internetową znajdującą się na stronie https://ewus.nfz.gov.pl/ap-ewus/.
Szczegółowa instrukcja dotycząca nadawania uprawnień do eWUŚ znajduje się w instrukcji użytkownika portalu SZOI (rozdział UPRAWNIENIA E-WUŚ).
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami telefonów:
22 582 81 24,
informacje techniczne e-mail:
Lekarze, którzy zawarli z Mazowieckim Oddziałem Wojewódzkim NFZ umowy upoważniające do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne refundowane ze środków publicznych, przysługujące świadczeniobiorcom, mogą ubiegać się o dostęp do systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ).
Warunkiem dostępu do systemu eWUŚ jest złożenie wniosku.
Skrócony opis postępowania dotyczący uzyskania dostępu do systemu eWUŚ:
Uprawnienia do potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej w systemie eWUŚ mogą być weryfikowane m.in. poprzez przeglądarkę internetową znajdującą się na stronie https://ewus.nfz.gov.pl/ap-ewus/.
Szczegółowa instrukcja dotycząca nadawania uprawnień do eWUŚ znajduje się winstrukcji obsługi Systemu Numerowania Recept Lekarskich (rozdział UPRAWNIENIA E-WUŚ).
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami telefonów: 22 279-76-55, 22 279-76-56, 22 279-76-57
informacje techniczne e-mail: